Zabawki w Metodzie Montessori
Dzieci uwielbiają spędzać czas na aktywnościach, dzięki którym mogą poznawać świat. Choć często wyrażają duże zainteresowanie głośnymi i świecącymi przedmiotami, to jednak nie trwa ono zbyt długo. Znacznie lepiej sprawdzają się specjalne przedmioty inspirowane naturą, które z pewnością pomogą im na rozwijanie indywidualnych talentów – a są nimi zabawki stosowane w metodzie Montessori.
Pobudzanie kreatywności i edukacja
Najpopularniejsze zabawki, które stanowią istotny element wyposażenia zgodnego z założeniami metody w przedszkolach, szkołach oraz w domach maluchów, to przede wszystkim:
- tablice manipulacyjne, które są wyposażone w rozmaite elementy – zamki błyskawiczne, koraliki, przesuwki, trąbki, łańcuszki czy układanki,
- klocki drewniane, z których dziecko może zbudować co tylko zechce,
- sortery, które rozwijają umiejętności logicznego myślenia oraz podejmowania decyzji,
- drabinki, bujaki, równoważnie, platformy, które rozwijają motorykę oraz aktywizują aparat ruchu,
- różowe wieże Montessori, które stanowią obecnie jedne z najpopularniejszych pomocy w zakresie rozwoju sensorycznego.
Rozmaite propozycje przedmiotów umożliwiają dobór dokładnie takiego produktu, który na długo będzie absorbował uwagę małego odkrywcy i pozwoli mu rozwijać swoje predyspozycje.
Co wyróżnia zabawki w metodzie Montessori?
Metoda włoskiej lekarki polega na rozwijaniu zdolności dzieci przez doświadczanie zmysłów – wzroku, słuchu, węchu, dotyku, zapachu. Zgodnie z tą koncepcją, poznawanie świata oraz edukacja powinna odbywać się poprzez zabawę. Specjalne przedmioty, które angażują potencjał maluszka, zazwyczaj wykonane są z przyjaznych materiałów o różnych fakturach. Nadrzędną cechą pomocy Montessori jest jednak to, że mają one nieskończenie wiele funkcjonalności, dzięki czemu pobudzają wyobraźnię malucha oraz kształtują kreatywność.
Zadaniem przedmiotów stosowanych w metodzie Montessori jest samodzielne kształtowanie pożądanych postaw przez dziecko – również społecznych. Uczy się ono współpracy z innymi osobami, podejmowania decyzji, zręczności, poznaje otoczenie oraz zyskuje możliwość samodzielnego poszukiwania i znajdowania sposobów na wykorzystanie zabawek.