Na czym polega metoda Montessori?
W pedagogice istnieje szereg odmiennych systemów oraz strategii dydaktycznych. Jedną z nich jest Montessori, czyli podejście pedagogiczne, które zostało opracowane przez Marię Montessori, włoską lekarkę i pedagog, w latach 1907-1911. Metoda ta skupia się na rozwijaniu naturalnych zdolności dziecka poprzez swobodne korzystanie z przygotowanych środowisk oraz pracy z materiałami sensorycznymi. W tym artykule omówię szczegółowo, na czym polega metoda oraz jakie są jej główne założenia.
Na czym polega metoda Montessori?
Głównym założeniem systemu jest tworzenie odpowiedniego środowiska, w którym dziecko może się swobodnie rozwijać i uczyć. Dziecko powinno mieć dostęp do wielu materiałów edukacyjnych, a także do narzędzi i sprzętów, które pozwolą mu na wykonywanie różnorodnych czynności. Środowisko powinno być zorganizowane w sposób przejrzysty i dostosowany do potrzeb dziecka, tak aby mogło ono swobodnie korzystać z dostępnych mu zasobów.
Montessori a zabawy sensoryczne
Kolejnym ważnym elementem omawianego systemu jest praca z materiałami sensorycznymi. Są to specjalne pomoce dydaktyczne, które pozwalają na rozwijanie zmysłów dziecka oraz umiejętności poznawczych. Materiały sensoryczne są zaprojektowane w taki sposób, aby dziecko mogło samo odkrywać i poznawać otaczający świat poprzez zmysły, co pozwala mu na rozwijanie nie tylko umiejętności poznawczych, ale również na kształtowanie umiejętności manualnych.
Dziecko jako niezależne indywiduum
Metoda Montessori zakłada, że dziecko ma naturalną ciekawość świata i chęć nauki, dlatego nauczyciel powinien być tylko przewodnikiem i ułatwiać mu dostęp do wiedzy, a nie narzucać swojego rytmu i wymagań. Nauczyciel powinien również indywidualnie dopasowywać techniki pracy i materiały edukacyjne do potrzeb i zainteresowań każdego dziecka, co pozwala na rozwijanie jego indywidualnych zdolności.
Samodzielność i wolność
Kolejnym ważnym elementem metody jest samodyscyplina i samokontrola dziecka. Dziecko ma prawo do wyboru, ale również musi brać odpowiedzialność za swoje wybory i czyny. Dlatego system ten zakłada, że dziecko powinno uczyć się samodzielności oraz odpowiedzialności za swoje czyny. Nauczyciel powinien stworzyć odpowiednie warunki do samorozwoju dziecka, ale także pozwolić mu na samodzielną pracę i decyzje.
To tylko jedne z nielicznych kwestii, jakie są istotne w podejściu Montessori. Oprócz wymienionych założeń ważne jest również kształtowanie i rozwijanie kreatywności, umiejętności społecznych, komunikacji czy współpracy.